Ve středu 23. listopadu se v Divadle na Vinohradech konala premiéra dramatu Neila Simona APARTMÁ V HOTELU PLAZA. Až na mírně rozpačitý začátek, se téměř vyprodané divadlo celý večer otřásalo pod salvami smíchu.
Apartmá v hotelu Plaza je počinem jednoho z nejúspěšnějších broadwayských dramatiků - Neila Simona. Jeho specifikem je dát vážným situacím humornou podobu, to se mu daří s neuvěřitelnou lehkostí. Jinak tomu není ani u této činohry, kde si v trojici aktovek vzal na paškál tři různé partnerské dvojice.
Populární, téměř půl století starou Simonovu komedii, kterou proslavila především filmová adaptace Arthura Hillera, si na svá bedra vzal Martin Stropnický. Zpracoval tak sice příběhem naprosto jednoduché, nicméně velmi kvalitní představení, díky kterému se diváci téměř tři hodiny bez přestání hlasitě smáli.
Všechny tři aktovky jsou zasazeny do 60. let. Na jediném místě, v apartmá číslo 719 hotelu Plaza na Páté Avenue v New Yorku, se odehrávají tři různé příběhy. Ty dokreslují opravdu okouzlující kulisy, hudba i kostýmy.
Celá inscenace začíná v salonku hotelu Plaza, kde mladý číšník v podání Ondřeje Rychlého hraje na piano a baví společnost. Ze salonku se hra plynule přesune do apartmá 719, kde se odehrává první příběh.
Manželská dvojice, která vdává svou dcerunku, zjistí, že jejich ratolest se zamkla v koupelně a ne a ne vylézt. Začíná kolotoč hádek, přemlouvání, obviňování. Celé se to zvrtne v klasickou manželskou rozepři, při které má každý svou pravdu. Manželé Hubleyovi se navzájem obviňují, kdo udělal ve výchově chybu a dostat dcerunku k oltáři je stojí nejen nervy a brilianty, ale téměř i život.
Celá scéna působí neuvěřitelně komicky, je protkána laciným, avšak neuvěřitelně vtipným humorem a místy máte pocit, že něco takového už jste někdy zažili, především ve chvíli, kdy si Roy Hubley začne naprosto protiřečit.
První aktovka v podání Lucie Juřičkové v roli paní Hubleyové, Martina Zahálky jako pana Hubleye a Lucie Polišenské s Janem Hofmanem, kteří si střihli miniaturní roličky svatebčanů, je spíše takové rozehřátí na úvod. Bránice totiž procvičí především příběh druhý.
Do apartmá, kde je ubytován známý hollywoodský producent Josse Kiplinger, přijíždí na jeho telefonickou žádost Muriel Tateová, jeho bývalá přítelkyně. Pár se tak setkává po mnoha letech - a jak tomu bývá, Josseovi jde o jediné.
Rozjíždí se plejáda pokusů, jak dostat slušnou Muriel do postele. Ale ona ani Muriel není tak svatá, jak se na první pohled může zdát a po chvíli vyjde najevo, že jí není cizí stalking a že s údajnou slušností, manželstvím a spokojeným životem, je to trochu jinak.
Výkon dvojice Simona Postlerová a Jiří Dvořák je naprosto brilantní. Diváky baví do úplného vyčerpání a nejednou smíchy brečíte. Playboyské pohyby Josse i nervózní chování Muriel nutí diváka popadat se za břicho a jednoduchý humor je jen třešničkou na dortu. Druhá aktovka je jednoznačně tou nejlepší, což je v rozporu s očekáváním, že třetí příběh bude naprostá bomba.
Závěrečná inscenace vypráví o manželském páru, který přijede slavit do apartmá dvacáté třetí, nebo čtvrté, výročí. Karen Nashová (Veronika Žilková) chce do manželství vrátit jiskru, a tak po letech vyláká manžela workoholika na místo, kde s ním přišla o panenství. Rozvíjí se klišé příběh o tom, jak si muž hledí jen sebe, svého vzhledu a své práce a poté, co pokoj navštíví Samova (Ivan Řezáč) kolegyně, je nasnadě, zač je toho loket.
Obviňování z poměru se zvrtne v prošení o odpuštění a zoufalou snahu udržet si manžela. Karen tak předvádí řadu až trapných scén, které mají Sama přinutit strávit noc s ní, místo s krásnou Jean McCormackovou (Jana Stryková).
Aktovku výrazně povyšuje výkon Veroniky Žilkové. Ivan Řezáč i Jana Stryková tak nějak zapadají a hra ztrácí, slovy Sama Nashe, glanc.
Přesto je Apartmá v hotelu Plaza skvělým dramatem, u kterého se budete bavit od začátku do konce, najdete v něm alespoň kousek sebe a výborně si u něj odpočinete.
Text: Tereza Netoličková
Foto: Divadlo na Vinohradech