Hirst v Londýně šokuje i provokuje

Damien HirstŠestačtyřicetiletý britský výtvarný umělec Damien Hirst vystavuje až do 9. září v londýnské galerii Tate Modern svá největší díla v rámci první retrospektivní expozice. My jsme se do britské metropole na tuto výstavu vydali, abychom vám nabídli postřehy přímo z místa. To se moc českým médiím nepodařilo. Hirstova, mnohdy kontroverzní, díla totiž nestačí vidět jen na obrázku či videu, je třeba vše zažít.


O Hirstovi se napsalo už hodně a jedno mu nelze upřít, dokázal přilákat svými myšlenkami na poli moderního umění celosvětovou pozornost. Ať už se vám jeho kousky líbí, nebo ne, musíte uznat, že přišel s natolik neobvyklými nápady, které nelze nechat bez povšimnutí. Také se na výstavu v Tate Modern nedostanete okamžitě. Lístky se většinou kupují na několik hodin dopředu a vždy jen omezený počet, aby v místnostech s exponáty nevznikaly tlačenice. Přestože už expozice probíhá měsíc, pořád je o ní velký zájem. Na „For the Love of Good (Pro lásku boží)“, lebku posázenou diamanty, se dokonce v přízemí v hlavní Turbine Hall čekají fronty a je dobře střežena. Vždyť její hodnota je odhadována na 1,5 miliardy korun. Ale zase se na ní můžete jít podívat zadarmo.

Damien HirstNa samotnou výstavu si připravte 14 liber, ale litovat rozhodně nebudete. Už po příchodu uvidíte velké bílé plochy posázené barevnými puntíky známé jako „LSD“. Pak už vás zaujme první prostorové dílo „Tisíc let“, kde Hirst vyjadřuje časový cyklus pomocí hlavy mrtvé krávy s kaluží krve, na ní a kolem ní pak poletují stovky much. To vše ve velké skleněné vitríně. Když se dostanete na určité místo, dokonce je cítit pach z rozkládajícího se kusu dobytka. To abyste měli zážitek kompletní.

Pak už se zraky návštěvníků upínají po levé straně na známého žraloka naloženého do formaldehydu, umělec tento svůj počin pojmenoval v překladu „Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho naživu“. Vedle pak můžete vidět podobným způsobem naloženou třeba i ovci. O tom, že Hirsta otázka smrti fascinuje, se následně přesvědčíte také u další zvěře, v díle „Matka a dítě rozděleni“, což jsou čtyři vitríny s půlkami krávy a telete. Po tomhle už vás nepřekvapí nic.

Damien HirstAni vysázené poličky s krabičkami od léků a následně samotné stovky pilulek vyskládané do řad, ani celá místnost nazvaná „Lékárna“, ani obří popelník s tisíci nedopalků, které zanechávají osobitý zápach. Ovšem tím ještě Hirstův bláznivý svět nekončí. Když si vystojíte menší frontu, můžete vstoupit do prostoru s mrtvými motýly. Mnozí z nich jsou vylepené po zdech. Pravý zážitek ale přichází až za průsvitnými fóliovými dveřmi, kde jsou desítky dalších motýlů, ovšem živých. Prostě kolem vás poletují, sosají z citrusů na stole, nebo se teprve líhnou z larv na stěnách. Navíc je v této místnosti zcela jiná teplota a za chvíli vás z ní zase vyženou, aby se mohli pokochat další. Celé dílo se jmenuje „Vně a uvnitř lásky“ a od roku 1991 nebylo celé vystaveno.

Ve zbylých prostorách se Hirst opět vrací k cigaretám, ke zvířatům ve skle, tentokrát rybám. Z lékařského prostředí volí tentokrát desítky nástrojů, ale také ukazuje sochu „Anatomie anděla“. A neopouští ani mouchy, které, tentokrát mrtvé, shromáždil v díle „Černé slunce“. Jestli vás Hirst nenechává chladnými, pak byste se měli do 9. září do Londýna a Tate Modern vydat. Tahle retrospektiva má v sobě dost kontroverze a provokace a také mnoho lákadel.

 






Text: Pavel Urban
Foto: PADAUH





SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

 

Pro přidání komentáře je nutné se přihlásit pod svým uživatelským účtem.
Pokud ještě účet nemáte, můžete se snadno zaregistrovat zde.

Přihlášení

Anketa

Jak nejraději trávíte letní večery?

Výsledky

Doporučujeme

Splněné přání